Acquisitie wordt op prijs gesteld!

Het staat onder veel vacatures: acquisitie niet gewenst of acquisitie wordt niet op prijs gesteld. Doet jouw bedrijf dit ook? En waarom? Is het gewoonte of zit er echt een gedachte achter? Misschien wil je geen tijd besteden aan telefoongesprekken met recruiters. Die wil je steken in het recruiten zelf. Maar laten die gesprekken nou ook bij recruiten horen. Sterker nog, het kan je enorm helpen. Ik leg je uit waarom.

Kans op een waardevolle connectie
Ik heb 18 jaar ervaring als recruiter. Als ik je bel, dan heb ik niet zomaar een cv van mijn stapel gevist. Dan weet ik dat er ergens een haakje is met wat jij zoekt. Niet iedere recruiter is op zoek naar een snelle sale. Investeer in een kort telefoongesprek en het levert je vaak een waardevolle connectie op. Met een kandidaat, of in ieder geval met een collega op het gebied van werving en selectie. Kennis uitwisselen, bekijken wat je voor elkaar kunt betekenen sluit je direct uit met “Acquisitie niet gewenst”. Maar stel nou dat je de zin weglaat. Wat gebeurt er dan? In het ergste geval heb je je netwerk uitgebreid, in het beste geval maak je kennis met een goede kandidaat. Ze zijn schaars namelijk. Dus als ik je benader met een kandidaat, zie het dan vooral als een kans.

Het lost niets op
Geen acquisitie willen betekent niet dat recruiters niet alsnog bellen. Sommigen zien het juist als een extra uitdaging. Misschien zijn dat ook de recruiters die je juist wil mijden. Mij weerhoudt het er wel van om te bellen. Ik besteed liever tijd aan bedrijven die wel interesse hebben in mijn kennis en expertise. Door de zin aan je tekst toe te voegen gebeuren er dus twee dingen; het lost niets op, want je zult alsnog gebeld worden. En de mensen die je niet bellen, zoals ik, zijn een gemiste kans.

Employer branding
Een zin als ‘acquisitie niet gewenst’ roept de associatie op dat je niet gestoord wil worden. Het geeft je bedrijf een ongastvrij imago. Heb je een hele welkome, warme vacaturetekst, staat er zo’n kille zin onder. En ook al is hij niet bedoeld voor de sollicitant, het kan oproepen dat je niet openstaat voor mogelijkheden. Dat is niet goed voor je employer branding. Straal liever uit dat je toegankelijk, flexibel en gericht op samenwerking bent.

Sollicitanten denken dat het voor hen bedoeld is
Er wordt zo’n 720 keer per maand gegoogeld op de definitie van acquisitie. En ook tientallen keren op allerlei varianten van de zin ‘acquisitie niet gewenst’. Dit betekent dat er dus mensen zijn die niet weten wat het betekent. Onder hen zijn ongetwijfeld sollicitanten die twijfelen of het voor hen geldt. Recruiters weten het namelijk wel en degene die de tekst schrijft ook. Je loopt dus het risico dat sollicitanten zich niet vrij voelen om te solliciteren of vragen te stellen.

Wat dan wel?
Wil je nu af van die zin, maar niet platgebeld worden? Wat mij betreft is dat juist alleen maar goed. Maar oke, ik doe een voorstel voor wat tussenvarianten die vriendelijker en begrijpelijker zijn voor sollicitanten, maar waarbij je zelf de controle hebt over het moment van contact. Bijvoorbeeld:

  • “Wij werken al samen met enkele vaste partners, maar staan altijd open voor een kennismaking per mail.”
  • “Ben je een bureau met een unieke kandidaat die perfect bij ons past? Neem dan gerust contact op via onze website.”
  • “Acquisitie van bureaus telefonisch liever niet, maar stuur gerust een voorstel per mail.”

Zo laat je ruimte voor waardevol contact op een vriendelijke toon en je laat zien dat je openstaat voor nieuwe mogelijkheden. Zet de deur op een kier en kijk eens wat er gebeurt. Je hebt meer te winnen dan te verliezen.

Heb je vragen of wil je eens sparren over hoe je jouw vacatures het beste kunt invullen? Neem gerust contact op!

Lees welke voordelen werken met recruiters nog meer heeft in het blog: ‘Waarom zou je een recruiter inhuren?’