Vertel wat er gaat gebeuren
Vertel bij het eerste contact al wat het proces is. Dit kan in de vacaturetekst zijn. Maak er geen ellenlang verhaal van, maar vertel kort wat er wanneer gaat gebeuren. Het kan ook visueel via een korte infographic. Vertel hoeveel gespreksrondes, binnen welke termijn en wanneer er beslissingen worden genomen.
Houd contact
Als je een week niets van je laat horen, gaat een kandidaat twijfelen of er nog interesse is. Plan regelmatige contactmomenten in, ook als er geen concrete updates zijn. Een kort berichtje van "We zijn nog steeds enthousiast over je profiel" kan wonderen doen. Persoonlijk contact maakt hierbij het verschil. Een telefoontje is beter dan een geautomatiseerde mail.
Deel je bedrijfscultuur
Sollicitanten kiezen niet alleen voor een functie, maar voor een werkgever. Deel dus info over je organisatie, over hoe het voelt om bij jullie te werken en laat tijdens het proces ook kennismaken met collega's. Een rondleiding kan de kandidaat alvast laten proeven van de sfeer. Dit laat ook zien dat je je best doet om te investeren in de relatie.
Kom afspraken na en maak tijd
Maandag contact opnemen betekent ook echt maandag. Hoe vaak we niet horen van sollicitanten dat ze steeds zelf achter informatie aan moeten en dat er niet gereageerd wordt op de afgesproken datum. Maak tijd voor dit contact en uiteraard ook voor gesprekken. We horen regelmatig van sollicitanten die weken moeten wachten op een gesprek, omdat het nu eenmaal druk is. Een sollicitant maakt tijd voor jou, doe dat andersom ook.
Bied iets extra's
Het zijn de kleine dingen die het doen. Stuur na een goed gesprek bijvoorbeeld een persoonlijk berichtje. Maak het nog persoonlijker door even aan te haken bij iets wat in het gesprek ter sprake kwam. Zo laat je jouw interesse in de sollicitant zien.
Houd het proces kort
Open deur denk je misschien. Toch zien we vaak nog sollicitatieprocessen met een enorm lange reactietermijn en daarna nog eens twee weken wachten voordat de gesprekken beginnen. Dan ben je al mensen kwijt. Alle bovenstaande tips zijn waardevol, maar niets vervangt een vlot en efficiënt proces. De realiteit is nu eenmaal dat goede kandidaten niet eindeloos wachten. Zorg dus voor zo min mogelijk tijd tussen eerste reactie en een aanbieding.
Recruitment is eigenlijk gewoon relatiemanagement. Zelfs kandidaten die nu afvallen, kunnen later waardevolle collega's of ambassadeurs voor je organisatie worden. Hoe je hen behandelt tijdens het proces, bepaalt mede wat ze hun vrienden over je bedrijf vertellen. Zorg dus dat dit goede dingen zijn!