De harde feiten
Laten we beginnen met de keiharde feiten. Een onderzoek van Nationale Vacaturebank laat zien dat voor 83% van de sollicitanten het salaris een doorslaggevende rol kan spelen. Voor 43% is het zelfs de belangrijkste factor. Volgens een onderzoek van Indeed zorgt het noemen van een salarisindicatie voor 45% meer sollicitanten. Toch vermeldt nog niet de helft van de bedrijven het salaris (Jobdigger, 2024).
Kortom: de cijfers liegen er niet om. Het is zonde om veel tijd en geld te steken in een wervende vacaturetekst als je vervolgens kansen laat liggen, omdat je niet transparant bent over het salaris.
"Maar het moet niet alleen maar om het geld gaan”
Dat argument wordt veel gebruikt om geen indicatie te noemen. Je wil kunnen onderhandelen. Je bent bang dat iedereen gelijk het maximum veracht. Bovendien zien je concurrenten precies wat je betaalt. Allemaal waar, maar ook achterhaald als je bedenkt hoeveel meer sollicitanten het je oplevert. Bovendien is het naïef om te denken dat mensen salaris niet belangrijk vinden. Dit hebben ze nu eenmaal nodig om hun rekeningen te kunnen betalen. Belang hechten aan salaris, betekent niet dat ze niet ook voor de functie en je bedrijf komen. Dat kan naast elkaar bestaan.
Misverstand: salarisindicatie is niet verplicht in nieuwe wet
In juni 2026 gaat de EU Pay Transparency-wet in. Het is een misverstand dat die wet het noemen van het salaris verplicht. Wel moet het salaris gemeld worden voordat je het eerste gesprek voert. Dat hoeft dus niet per se in de vacaturetekst te zijn en mag ook nog gebeuren, nadat de sollicitatiebrief binnen is. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het alsnog slim is om alsnog gewoon het salaris te noemen in je vacature. Dan weet je zeker dat je aan de wet voldoet.
Nog meer voordelen
Meer sollicitanten is natuurlijk al een flink voordeel, maar er zijn er nog meer:
- Vacatures met een salarisindicatie maken meer kans op een plek in Google for Jobs.
- Sollicitanten vinden bedrijven die transparant zijn over salaris betrouwbaarder.
- Je wint tijd door alleen met sollicitanten in gesprek te gaan die binnen je budget te passen.
Het kan ook flexibel
Een salarisrange noemen betekent niet dat je jezelf vastpint op één bedrag. Werk met ranges, geef context over ervaring en extra voordelen. Een " jaarsalaris tussen €45.000 - €55.000 afhankelijk van ervaring, plus 13e maand en uitstekende pensioenregeling" vertelt kandidaten precies wat ze moeten weten.
En wat nou als mijn andere werknemers vragen gaan stellen over hun salaris? Hopelijk doen ze dat. Het noemen van salarissen kan dit inderdaad in gang zetten. Zie het als een mooi startpunt voor een transparant en eenduidig beloningssysteem.
Gratis en eenvoudig
De cijfers spreken voor zich. Noemen van salaris levert je meer gekwalificeerde kandidaten op, zorgen voor een hogere conversie en versterken je employer brand. En dat is allemaal eenvoudig en gratis te bereiken.
Wil je hulp bij het ontwikkelen van een transparante salarisstrategie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over hoe wij jouw recruitment naar een hoger niveau tillen.