Aan de slag met divers en inclusief werven

We vroegen laatst in een poll op LinkedIn waar je meer over zou willen lezen. Divers en inclusief werven kwam als winnaar uit de bus. En dat is niet zo gek. Voor bijvoorbeeld Gen Z is diversiteit vaak een absolute vereiste bij de keuze voor een werkgever. Bovendien vergroot je bij een divers personeelsbestand ook het aantal vaardigheden in je bedrijf. Je doet er dus goed aan om je te verdiepen in divers en inclusief werven. In dit blog vind je concrete tips om ermee aan de slag te gaan.

Voor we beginnen eerst een korte uitleg van de begrippen. Diversiteit gaat om een mix van allerlei verschillende mensen, van bijvoorbeeld verschillende achtergronden, culturen, leeftijden en opleidingsniveaus. Je kunt een heel divers bedrijf zijn, maar dat betekent niet dat je ook inclusief bent. Dat gaat vooral om hoe je omgaat met de verschillen. Is iedereen welkom zonder zich anders voor te hoeven doen? Dan heb je het over inclusiviteit.

Neem je vacatureteksten onder de loep
Taal is belangrijk in wie je aanspreekt. Zorg er dus voor dat je geen doelgroepen uitsluit. Bijvoorbeeld door vakjargon en onnodig moeilijke taal te vermijden en genderneutraal te schrijven. Check je tekst ook eens op leesbaarheid voor alle niveaus. Is het voor deze functie niet specifiek nodig dat iemand lange teksten kan lezen? Maak dan je tekst ook korter en vermijd lange zinnen. Dit maakt de tekst toegankelijker voor mensen waarbij lezen lastiger gaat.

Gebruik verschillende wervingskanalen
Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Dat geldt ook voor werven. Wil je een diverse doelgroep aanboren, gebruik dan verschillende wervingskanalen. Niet alle sollicitanten bevinden zich op dezelfde platforms. Gebruik jobboards van specifieke beroepgsgroepen, zoek de samenwerking met universiteiten, hbo’s en mbo’s, maar gebruik ook eens platforms waar een oudere generatie of juist jongere generatie zich bevindt. Zo creëer je naast algemene diversiteit ook een mooie generatiediversiteit.

Laat sollicitanten anoniem solliciteren
Hoe inclusief je ook werft, je neemt ongemerkt altijd je eigen overtuigingen mee. Zonder dat je het wil wegen je mening op basis van een foto, naam, geboortedatum en -plaats of opleidingsinstituut mee. Overweeg dus eens om te werken met anonieme sollicitaties. Hierbij verwijder je persoonlijke gegevens uit de sollicitaties. Zo selecteer je dus alleen op kennis, vaardigheden en ervaring.

Gebruik een diverse sollicitatiecommissie
We zijn geneigd om een voorkeur te hebben voor mensen die op ons lijken. Kies dus een diverse groep mensen als sollicitatiecommissie. Zowel voor de selectie als bij de gesprekken zelf. Wil je het helemaal goed aanpakken, ga dan eens in gesprek met een externe partij die gespecialiseerd is in divers en inclusief werven. Zij kunnen de mensen die betrokken zijn bij werving trainen in hoe je je eigen vooroordelen herkent en aan de kant zet bij de werving.

Bied diverse voorwaarden
Diversiteit gaat niet alleen over afkomst, geslacht of leeftijd. Het gaat erom dat je een zo breed mogelijke doelgroep aanspreekt. Zo krijg je een divers personeelsbestand. Verschillende mensen vinden verschillende dingen belangrijk. Pas daar je voorwaarden op aan. Kijk bijvoorbeeld naar welke behoeften mensen uit verschillende levensfases of generaties hebben. Bied een divers scala aan voorwaarden, zoals flexibele verlof- en werktijden en thuiswerkmogelijkheden.

Hou het niet bij werven
Als je alleen let op diversiteit en inclusiviteit bij je werving, dan gaat het alsnog mis wanneer je vacature eenmaal vervuld is. Maak het dus ook belangrijk in je organisatie. Zorg dat er een cultuur heerst waarin verschillen gevierd worden. Stimuleer dat mensen met verschillende visies naar elkaar luisteren en van elkaar leren. Met zo’n cultuur laat je potentiële sollicitanten vervolgens zien dat het niet blijft bij alleen werven, maar dat het verder gaat op de werkvloer.

Geen trend
Divers en inclusief werven is geen trend. Het is nodig om op de lange termijn succesvol te zijn. Dit betekent echt niet dat je overal in mee hoeft te gaan. Hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe authentieker en hoe aantrekkelijker je bent voor werknemers die bij je passen. Maar kijk wel eens kritisch naar je manier van werven. Is het op een manier waarop iedereen zich welkom voelt om te solliciteren? Is het aansprekend voor verschillende culturen, geslachten, leeftijden en levensfasen? Een divers personeelsbestand zorgt voor heel veel verschillende vaardigheden. Een plek waar iedereen zichzelf kan zijn draagt bij aan werkplezier. Met zo’n cultuur bouw je aan een bedrijf dat groeit en innoveert.

Wil je hulp bij werving of geef je het liever uit handen? Neem dan contact met ons op!