Omgaan met rouw op de werkvloer (met adviezen voor werkgevers)

“Werkgevers hebben vaak de beste bedoelingen, maar kunnen in hun onwetendheid net de verkeerde dingen zeggen of doen als iemand rouwt,” vertelt Jaqueline van Erve. Ze is casemanager verzuim en rouwbegeleider. We interviewden haar over hoe werkgevers om kunnen gaan met rouw op de werkvloer.

Meer dan sterven
Iedereen krijgt met rouw en verlies te maken. Dit heeft grote impact op het leven en functioneren. Jaqueline legt uit dat rouw niet alleen voorkomt bij een sterfgeval. “Rouw is veel meer dan verlies van een dierbare. Het kan ook gaan over verlies van gezondheid, scheiding of ongewenste kinderloosheid bijvoorbeeld. Mensen die rouwen worden heen en weer geslingerd tussen verlies en weer oppakken van het leven. Hoe je hiermee omgaat als werkgever is heel belangrijk.”

Verdiep je in rouw
En dat is precies waar Jaqueline werkgevers bij helpt. Vanuit haar expertise als casemanager verzuim ziet ze het effect van rouw op ziekteverzuim. Ze zet daarom zoveel mogelijk in op preventie. “Als werkgever wil je je werknemer zoveel mogelijk inzetbaar houden en langdurig verzuim voorkomen. Maar je wil ook de werknemer tegemoet komen. Dat is best een spagaat. Het is daarom belangrijk om je als werkgever te verdiepen in rouw op de werkvloer. Met de beste bedoelingen kun je als leidinggevende of manager namelijk net de verkeerde dingen zeggen. Dat is vaak onwetendheid. “Blijf maar zo lang thuis als nodig is”, wanneer iemand misschien juist behoefte heeft aan een zinvolle dagbesteding. En: “Heb je het al een plekje gegeven?” is pijnlijk om te horen voor mensen waarbij rouw allesomvattend is. Het is vaak een dooddoener. Alsof het verdriet over moet zijn. Neem als werkgever echt de tijd om je te verdiepen in de impact van rouw, zodat je op een herstelgerichte manier een bijdrage kunt leveren. Dit gaat je op termijn echt helpen om mensen duurzaam inzetbaar te houden bij rouw,” legt Jaqueline uit.

Adviezen voor werkgevers
Naast kennis opdoen heeft Jaqueline nog meer concrete tips. Ze vertelt: “Ga preventief te werk. Dus voer ook het gesprek met een werknemer die op rouw afstevent. Vaak is rouw plotseling, maar lang niet altijd. Bespreek wat iemand nodig heeft om zorg en rouw te combineren met werk. Betrek daar ook deskundigen bij als je zelf niet over de juiste kennis beschikt. Dat getuigt alleen maar van goed werkgeverschap.”

Een ander belangrijk advies van Jaqueline is om niet in te vullen voor de ander. “Je kunt niet voor een ander inschatten wat werkt. Waar de één liever aangepast werk doet, blijft de ander liever het eigen werk doen. En waar de één poosje rust wil, heeft de ander werk juist nodig. Ga daar open over in gesprek. Wees daarbij niet bang voor het verdriet van een ander. Je maakt het echt niet erger door er over te praten. Sterker nog, doen alsof het er niet is, is vaak veel pijnlijker. We zijn gewend om verdriet zoveel mogelijk buiten de deur te houden, maar het hoort bij het leven. Mensen kunnen het moeilijk uitschakelen wanneer ze over de drempel van jouw werkvloer stappen. Laat merken dat rouw geen taboeonderwerp is binnen jouw organisatie.”

De investering waard
Investeren in rouw heeft volgens Jaqueline grote voordelen voor werknemer en werkgever. Ze vertelt: “Als je oprechte betrokkenheid toont, krijg je uiteindelijk gemotiveerde werknemers die productiever zijn. Als je mensen de ruimte en aandacht geeft, krijg je dat echt weer terug. De mensen die dit ervaren gaan vaak ook weer eerder aan het werk. Weet je, uiteindelijk krijgt iedereen met rouw te maken. Je kunt er niet omheen. Het is dus echt de moeite waard om rouw op de werkvloer, juist ook preventief, een prominente plek te geven binnen jouw organisatie.”