Referral programma

Hoe zet je een referral programma op? In dit blog leggen we je uit waar je rekening mee moet houden en krijg je voorbeelden van beloningen.

Hoe zet je een referral programma op?

Vacatures staan nog steeds lang open. Netwerken zijn daarom extra belangrijk geworden. Bijvoorbeeld het netwerk van de mensen die al voor je werken. Steeds meer bedrijven hebben daarom een referral programma. Hierbij beloon je medewerkers voor het aanbrengen van een nieuwe collega. In dit blog leggen we je uit hoe je een referral programma opzet, waar je rekening mee moet houden en geven we je concrete voorbeelden van beloningen.

Wat is een referral programma en wat zijn de voordelen?
Een employee referral programma is een soort wervingsprogramma's waarbij werknemers worden aangemoedigd om mensen uit hun netwerk aan te dragen voor openstaande vacatures. Blijkt het een schot in de roos? Dan krijgen ze hier een beloning voor.

Steeds meer bedrijven werken met een referral programma. En dat is niet alleen omdat het helpt om vacatures te vervullen. Uit onderzoek blijkt ook dat werknemers die door een huidige werknemer worden aangedragen, sneller worden aangenomen, langer bij langer bij het bedrijf blijven en beter aansluiten bij de bedrijfscultuur. Lagere kosten en een betere match dus, terwijl je kennis maakt met kandidaten die anders misschien niet hadden gereageerd.

Zijn er ook nadelen?
Ieder voordeel…..precies. Dat geldt ook voor dit soort programma’s. De kans bestaat bijvoorbeeld dat het afbreuk doet aan de diversiteit binnen je bedrijf. Mensen hebben vaak contacten met mensen die hen aanspreken en op hen lijken of die in hetzelfde gebied werken en wonen als zij. Hou dus bij de evaluatie in de gaten of je wel voldoende diversiteit binnenhaalt in je bedrijf.

Een ander nadeel is dat het wel wat administratie vergt. Je zult goed moeten bijhouden door wie kandidaten worden aangemeld, maar ook wat het resultaat is. Anders heb je geen zich op het succes van je programma.

Toch wegen deze nadelen wat ons betreft niet op tegen de voordelen. En vergeet niet: een referral programma is niet je enige wervingstool. Het is een waardevolle aanvulling op wat je al inzet.

Dit heb je nodig voor een referral programma
Om een succes van het programma te maken heb je in ieder geval draagvlak nodig. Dit is belangrijk, omdat je werknemers niet geneigd zullen zijn om mensen aan te dragen als ze niet achter het bedrijf staan.

Een referral programma werkt dus alleen wanneer je bestaande en nieuwe collega’s een fijne werkplek te bieden hebt. Waarom zou je je tante, oud-klasgenoot of neef een werkgever aanbevelen waar je zelf niet met plezier werkt, niet gezien wordt en ondergewaardeerd wordt? Wil je geen valse start, onderzoek dus eerst hoe het met je werknemerstevredenheid zit.

Ook draagvlak voor het referral programma zelf is belangrijk. Het is een valkuil waar veel managers en HR-afdelingen instappen: iets bedenken en dat implementeren, zonder de mensen die het moeten doen te betrekken. Ga dus met ze in gesprek over wat ze nodig hebben om mensen aan te dragen, hoe ze dit kunnen doen en welke beloning ze motiveert.

Hoe zet je het referral programma op?
Is je draagvlak op orde? Dan is communicatie belangrijk. Onbekend, maakt onbemind. Leg dus uit wat het programma inhoudt, maak er “reclame” voor, post eens een blog met een best practice op je intranetsite bijvoorbeeld.

Wat ook goed helpt is om enthousiaste collega’s ambassadeur te maken in zijn of haar team. Dat is dus degene die het onderwerp in het eigen team levend houdt en meedenkt over verbetering van het programma.

Neem in je referral programma in ieder geval op:

  • Duidelijke doelstellingen: wat wil je bereiken? Zoek je specifieke mensen, wil je meer bekendheid als werkgever, wanneer ben je tevreden? En zorg er natuurlijk voor dat je doelstellingen niet in strijd zijn met de wetgeving rondom discriminatie.
  • Afspraken: spreek af welke beloning er is voor het aanbrengen van een collega en welke voorwaarden daarbij horen. Is dat een beloning voor een sollicitatiegesprek, voor een aangenomen collega of pas als iemand door zijn proeftijd heen is bijvoorbeeld.
  • Aanleveren: spreek met elkaar af hoe medewerkers kandidaten kunnen aanbrengen en zorg dat er een toegankelijke manier voor is.
  • Meting en evaluatie: door goed te registreren wie er door wie wordt aangebracht, kun je ook meten en evalueren. Hoeveel mensen zijn er via het programma voorgesteld, hoeveel daarvan kwamen op sollicitatiegesprek en bij wie leidde dit uiteindelijk tot aanname? Doe dit regelmatig en je weet precies of deze manier van werven werkt of dat je nog bij moet stellen.

Voorbeelden van beloningen
Het is natuurlijk de bedoeling dat werknemers worden getriggerd om eens diep in hun netwerk te graven naar geschikte collega’s. Dat doen ze sneller als de beloning in het referral programma hen aanspreekt. Neem dit dus ook mee in de fase van draagvlak creëren. Vraag wat hen motiveert, evalueer dit en wissel af van beloning als dat beter is.

Een paar ideeën zijn:

  • Money! Een geldbedrag in de vorm van een bonus of een goede cadeaubon.
  • Extra verlofdagen.
  • Prijzen, bijvoorbeeld een weekendje weg of concertkaartjes. Maak een lijst met incentives waar medewerkers uit kunnen kiezen. Zo is er voor iedereen iets.
  • Scholingsmogelijkheden, bijvoorbeeld deelname aan een conferentie of training. Dit moet natuurlijk altijd extra zijn. De mogelijkheid om te professionaliseren en ontwikkelen hoort sowieso bij goed werkgeverschap.

Er zijn dus veel voordelen aan een referral programma. Het geeft mensen net dat zetje om iets harder achter hun oren te krabben of ze nog iemand kennen. Zorg voor draagvlak, goede afspraken, communicatie en evaluatie en je hebt een gouden tool in handen.


Heeft jouw bedrijf moeite om een vacature te vervullen? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee!