Verbeter de candidate journey: 6 Tips voor werkgevers

Je hoort de term overal als het om werving en selectie gaat: de candidate journey. Een mooi woord voor de stappen die een sollicitant doorloopt tijdens een sollicitatie. Hoe prettiger deze stappen, hoe beter de journey. En hoe groter de kans dat je goede sollicitanten krijgt. In dit blog geven we je 6 eenvoudig toepasbare tips om jouw candidate journey te verbeteren.

1. Schrijf een sterke vacaturetekst.

De reis begint wanneer een sollicitant je vacature ziet. Dit kan op je eigen site zijn, maar ook op jobboards. Besteed zorg aan de tekst. Niet een opgelapte tekst van een paar jaar oud dus. Vertel hoe het is om bij jullie te werken, hoe de cultuur is, waarom iemand bij jou zou moeten komen werken. En vergeet ook de arbeidsvoorwaarden niet. Benoem het salaris. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dit zorgt voor meer sollicitanten.

2. Reageer snel en persoonlijk

Het gebeurt nog steeds: kandidaten die een nietszeggende reactie krijgen of erger nog: nooit meer iets horen. Reageer snel en vertel wanneer de sollicitant een reactie kan verwachten. En laat die reactie persoonlijk zijn. Ook iemand die afgewezen wordt kan een ambassadeur van je bedrijf worden. Zorg voor een positieve ervaring door zorgvuldig en persoonlijk te reageren. Geef uitleg over waarom je iemand afwijst. Zo laat je waardering voor de sollicitant zien.

3. Zorg voor een simpel sollicitatieproces

Motivatiebrief, cv en dan nog een sollicitatieformulier? Hoe lager je de drempel maakt om te solliciteren, hoe hoger de respons is. Dit betekent niet altijd dat het de juiste mensen zijn. Liever 2 goede sollicitaties dan 20 waar je niets aan hebt. Dus als je echt per se een bepaalde ervaring of opleiding nodig hebt, dan is het prima om deze drempel in te bouwen. Maar hou het proces zelf simpel: makkelijk solliciteren, bijvoorbeeld via een LinkedIn-profiel en zonder lange formulieren. En zorg dat kandidaten soepel via hun telefoon kunnen solliciteren.

4. Leg de stappen uit

Vertel je sollicitanten welke stappen ze kunnen verwachten en houd ze onderweg op de hoogte. Op gesprek geweest? Vertel dan wanneer ze een reactie kunnen verwachten. Hier moet niet te veel tijd tussen zitten. Is er toch vertraging? Communiceer erover. Zo hou je de sollicitant betrokken.

5. Maak geen kruisverhoor van je sollicitatiegesprek.

Het sollicitatiegesprek is cruciaal in de candidate journey. Dit is de eerste live indruk die iemand krijgt. Zorg er dus voor dat dit een positieve ervaring is. Een sollicitatiegesprek is geen vragenvuur, maar een gesprek. Wees geïnteresseerd, toegankelijk en geef veel ruimte om vragen te stellen. Laat ook iets zien van het bedrijf en regel eventueel een ontmoeting met wat teamleden. Een goede match met de bedrijfscultuur is namelijk heel belangrijk. Veel werkrelaties lopen hierop stuk.

6. Vergeet de follow-up niet

Je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Misschien dat een kandidaat niet op je vacature past, maar in de toekomst wel ergens anders in je bedrijf tot z’n recht komt. Hoe beter je een sollicitatieproces afrondt, hoe groter de kans dat je een fan van je bedrijf erbij hebt. En die praat ook weer met andere mensen. Zorg dus voor feedback waar kandidaten iets mee kunnen en maak het ze makkelijk om in de toekomst weer te solliciteren. Je kunt ook contact houden met interessante kandidaten en zo een talentenpool opbouwen.

De candidate journey is niet alleen fijn voor de kandidaat, maar zeker ook voor je bedrijf. Het zorgt voor meer sollicitanten die ook nog eens beter aansluiten. Wil je een deel van de candidate journey uitbesteden? Laat het ons weten. We nemen de werving graag voor je uit handen.