Werven in een krappe arbeidsmarkt? Zo doe je dat

De arbeidsmarkt is krap, maar dat betekent niet dat het onmogelijk is om nieuw personeel te vinden. Je moet het alleen wel slim aanpakken en bijvoorbeeld niet alleen met werving bezig zijn als je vacatures hebt. In dit blog leggen we je uit hoe je kunt werven in een krappe arbeidsmarkt.

Van saai naar sprankelend

Gooi je vacatureteksten eens over een andere boeg. De meeste teksten zijn inwisselbaar voor die van een willekeurig ander bedrijf. Daar onderscheid je je niet mee. Laat de persoonlijkheid van je bedrijf zien en maak mensen nieuwsgierig.

Gebruik de juiste social media
LinkedIn is natuurlijk een prima plek om je vacature onder de aandacht te brengen, maar is het wel de plek waar jouw doelgroep rondhangt? Onderzoek goed waar jouw ideale kandidaat de meeste tijd doorbrengt en experimenteer met die social media. Dat betekent niet alleen daar je vacature posten, maar daar aanwezig zijn ook als je geen vacatures hebt. Niet alleen job branding, maar ook employer branding dus. In een krappe arbeidsmarkt zijn minder mensen op zoek. Je wilt dus ook bekend worden bij potentiële werknemers die (nog) niet op zoek zijn.

Referral rewards: zet anderen aan het werk
De mensen die al voor je werken en dit met plezier doen zijn goud waard. Zij zullen je niet zo snel een nieuwe collega aanraden als ze er niet zeker van zijn dat het een aanwinst is. Zet dus een referral programma op en beloon je medewerkers als ze succesvol mensen aandragen. Meer weten over hoe je zo’n programma opzet? We schreven het voor je op in dit blog.

Start met stages
Als je het niet al deed, ga het dan doen: investeren in stages. Stagiaires kunnen veel meer dan koffie halen en printen. Een goed opgezette stageplaats levert je op termijn veel aan kennis en nieuw talent op. Bied dan wel stages aan die daadwerkelijk waarde toevoegen aan de carrière van de stagiair. Hiermee krijg je niet alleen een kijkje in hun skills, maar geef je hun ook de kans om te proeven van hoe het is om bij jou te werken. Grote kans dat ze dan willen blijven of een ambassadeur voor je organisatie worden.

Zet een talentenpool op
Rome is ook niet in één dag gebouwd. In een krappe arbeidsmarkt heeft het tijd nodig om vacatures te vervullen. Bouw dus nu alvast een talentenpool op voor toekomstige vacatures. Organiseer webinars of open dagen, maak het super makkelijk en toegankelijk om open sollicitaties te sturen. Daarna is de opvolging essentieel. Hou contact, bied perspectief en durf ook eens aan te nemen als je nog niet direct een vacature hebt, maar wel potentie ziet.

Begin op tijd
Zodra een vacature ontstaat gaat er bij veel bedrijven een trage molen lopen. Er wordt nagedacht of vervanging nodig is, zes mensen kijken naar een oude vacaturetekst en passen die aan, dan wordt er nog gesproken over waar de vacature allemaal wel en niet geplaatst moet worden. Je bent zo drie weken verder. Zorg dat je dit voor bent door alvast goede teksten klaar te hebben liggen en vermijd lang heen en zorg dat je ook als er geen vacatures duidelijk in beeld hebt waar je wilt plaatsen. Dat betekent ook investeren in uitzoeken van jobsites, doelgroepenonderzoeken en kennis opdoen van social media wanneer je geen vacatures hebt. Dit helpt je echt om niet last minute nog te gaan werven.

Gebruik recruiters
Niet gek dat deze tip bij ons vandaan komt natuurlijk. Maar we geloven echt in ons vak. Een recruiter neemt zoveel werk uit handen. Ze kennen de markt, snappen goed welke kandidaten bij je passen en welke niet en hun netwerk is groot. Zij hebben namelijk de hele dag de tijd om te werken aan alle tips die hierboven staan. En jij waarschijnlijk niet. Zorg dat je een recruiter kiest die echt de tijd neemt om je bedrijf te leren kennen. Dat geeft de beste resultaten.

Wil je meer weten over hoe wij je kunnen helpen bij je vacatures? Neem dan contact met ons op. We horen graag van je!