Opvallend solliciteren doe je zo

Hoe zorg je er voor dat jouw sollicitatie opvalt? In positieve zin dan natuurlijk. Je hoeft je echt niet in allerlei bochten te wringen met filmpjes en websites. Ook met wat eenvoudige aanpassingen zorg je er al voor dat je opvalt. In dit blog delen we onze ervaringen met je.

Zorg voor maatwerk
Het vergt even iets meer werk, maar pas je motivatie en soms zelfs ook je cv aan de functie aan. Werkgevers zien het gelijk wanneer je brief niet authentiek is. Realiseer je dat ze veel dezelfde brieven en cv’s zien. Soms ook gemaakt met AI. Je steekt er dus bovenuit als je authentiek bent. Blijf in je brief niet algemeen, maar verdiep je in het bedrijf en de vacature. Vervolgens sluit je je sollicitatie daarop aan. Doe dit bijvoorbeeld ook op je cv als je daar een persoonlijk profiel in hebt staan.

Cv first
Hoewel de meeste tijd in de brief zit, wordt het cv meestal als eerste bekeken. Spreekt dit aan? Dan wordt je motivatiebrief gelezen. Besteed dus aandacht aan je cv. Hou het overzichtelijk en relevant. Een werkgever kan echt wel bedenken wat jij deed als secretaresse. Maak er dus geen takenlijst van. Zet er eerder bij wat je leerde of benoem projecten of opdrachten waar je trots op bent. Let verder op een overzichtelijke opmaak, consequent gebruik van lettertype en -grootte en correcte spelling.

Je brief is geen cv
Veel bedrijven vragen nog om een motivatiebrief. Hou er bij het schrijven rekening mee dat de brief geen herhaling is van je cv. Wat je de afgelopen jaren gedaan zien ze wel in je cv. Som je toch je werkervaring op, dan is de kans groot dat je brief aan de kant wordt gelegd. Leg daarom uit wie je bent en wat je motiveert. Vertel welke vaardigheden je hebt opgedaan en waarom ze die echt niet willen missen. Meer tips over een sterke motivatiebrief? Check dan hier nog meer tips.

Optimaliseer je LinkedIn-profiel
LinkedIn is een belangrijk platform voor werkzoekenden en werkgevers. Afhankelijk van het werk dat je zoekt, is de kans groot dat je daar even gecheckt wordt. Zorg dus dat je profiel er goed uit ziet. Goede foto, werkervaring die klopt met je cv, referenties en een sterke “over mij”-tekst. We schreven eerder dit blog over solliciteren via LinkedIn.

Gooi het over een andere boeg
De motivatiebrief is niet bij ieder bedrijf verplicht. Steeds vaker laten bedrijven het aan jou over hoe je jezelf voorstelt. Dat kan natuurlijk via een filmpje, maar als dat niet bij je past, zoek dan een vorm waar je je beter bij voelt. Zoek je werk als marketingmedewerker, verkoop jezelf dan in de vorm van een campagne bijvoorbeeld. Solliciteer je als secretaresse? Verpak je taken in de vorm van weekplanning in Outlook. Nogmaals: dit moet wel bij jou en het bedrijf passen. Anders sla je de plank mis.

Laat van je horen
Het is het oudste trucje in sollicitatieland: bel je sollicitatie na. In de vacaturetekst staat altijd dat je contact op kunt nemen voor vragen. Doe dit! Ook als je geen vragen hebt, verzin er dan eentje. Dit telefonische contact is namelijk gewoon een verkapt eerste gesprek. Als je hier een goede eerste indruk maakt, dan is de kans groot dat je op gesprek wordt uitgenodigd. Ook als je op papier misschien niet helemaal de perfecte match bent. Mensen gaan voor mensen. Dus echt contact, los van je cv en brief, helpt daar enorm bij.

Met deze tips lukt het je vast om jouw sollicitatie tot een succes te maken! Wil je nog meer tips of zoek je hulp bij het vinden van een nieuwe baan? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.